Cari-cari penawar

Share It Now

11 Petua Merawat Demam Denggi Semulajadi - Sebagai Ikhtiar




Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh nyamuk aedes atau lebih tepat lagi 2 jenis nyamuk aedes aegypti dan aedes albopictus. Virus demam denggi ini berjangkit pada manusia melalui gigitan nyamuk aedes betina yang biasanya banyak pada sebelah awal pagi dan senja. Terdapat beberapa jenis demam denggi tetapi denggi berdarah adalah yang paling berbahaya kerana ianya boleh membawa maut.

Tanda-tanda Demam Denggi
  •     Kebiasaannya demam akan terjadi pada hari ke-3 hingga hari ke-14 selepas digigit oleh nyamuk yang dijangkiti, kebiasaannya di antara 4 hingga 7 hari.
  •     Biasanya ia akan bermula dengan demam kuat yang mengejut.
  •     Sakit kepala yang teruk/kuat
  •     Sakit pada bahagian belakang mata serta otot-otot dan sendi-sendi.
  •     Demam ini boleh mencapai suhu 40 - 41 C, dan selalunya akan berlarutan selama 2 hingga 7 hari. Ia juga boleh menyebabkan serangan sawan dikalangan kanak-kanak di bawah umur 6 tahun.
  •     Demam denggi ini juga dikenali sebagai "breakbone fever".
  •     Ruam selalunya akan tumbuh pada hari ke 3 dan 4 selepas bermulanya demam.
  •     Muntah
  •     Kurang selera makan.

 11 Petua Merawat Demam Denggi Tanpa Ubat.

1. Jus daun betik. Timbalan Menteri Kesihatan, Dr Hilmi Yahaya berkata penyelidikan awal menunjukkan bahawa ekstrak daun betik dapat meningkatkan tahap platlet dalam pesakit yang menghidap demam denggi. Namun, ada juga di kalangan pesakit yang meminum jus ini tetapi masih tidak menunjukkan sebarang perubahan. Kenapa? Ini terjadi kerana sudah ketara terdapat binti-bintik merah dan bilangan platlet sudah terlampau rendah baru nak minum.

Sebagai cadangan, ambil 3 pelepah daun betik (pelepah dan daunnya), potong pendek-pendek masukkan dalam periuk, masukkan 3 gelas air kemudian rebus dengan api sederhana sehingga menjadi segelas air. Biarkan hampir sejuk kemudian minum.

 



2. Jus jambu batu merah - mengandungi vitamin C dan ia membantu meningkatkan imuniti terhadap bakteria dalam badan. Selain itu, ia juga dapat menyembuhkan luka dengan cepat. 



3. Air masak/ air suam. Minumlah air masak dengan kuantiti yang banyak, sekurang-kurangnya 3 liter sehari. Kalau kita perhatikan di hospital, pesakit  demam denggi hanya dirawat dengan masuk air sahaja. Tukar darah akan dilakukan sekiranya platlet turun ke paras bahaya sahaja. Ini membuktikan bahawa kandungan air yang banyak dapat menyembuhkan kita daripada demam denggi.

Cadangan: Minum segelas air masak pada setiap setengah jam. Ia akan meneutralkan kandungan asid dalam badan kita.

4. Sup Ketam. Sup ketam merupakan salah satu cara traditional untuk melawan demam denggi. Ketam dipercayai mengandungi protein yang tinggi dan ia dapat membantu meningkatkan kandungan platlet darah dalam badan.

Cadangan: Reneh sup ketam dan beri kepada pesakit untuk di makan dan pastikan sup ketam dihirup dalam kuantiti yang perlu.
 



5. Jus buah kiwi. Hanya perlu megisar buah kiwi yang segar dan kemudian minum jus buah kiwi. 

6. Jus buah kurma sangat tinggi dari segi kandungan gula, zink, dan vitamin. Selain untuk membantu pesakit demam denggi, ia memang terkenal sebagai penawar segala penyakit.

Cadangan: 
Kisar 10-20biji kurma dengan air suam dan minum jusnya pagi dan malam.


7. Jus pegaga. 

Sama seperti jus kurma. Hanya perlu kisar dan minum jusnya.

 


8. Tembikai merah

Boleh dimakan begitu sahaja atau jadikan jus. Amalkan setiap hari dan ambil dalam kuantiti yang banyak. Tugas utama tembikai adalah menggantikan cecair yang kurang didalam tubuh dan menyejukkan badan.
 


9. Minuman isotonik dapat membantu menambahkan tenaga. Ia dapat membantu pesakit untuk kekal hidrasi.

 

10. Air kelapa muda dapat menambahkan tahap mineral yang hilang di dalam badan disebabkan demam denggi selain menyejukkan badan


11. Supliment semulajadi. Anda disarankan untuk mengambil supliment tambahan seperti Performance Drinks dan Nutriferon bagi membantu menyembuhkan demam denggi.
Performance Drinks Shaklee membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan dehidrasi. Dengan pengambilan Performance Drinks setiap hari, ini akan dapat membantu tubuh pesakit yang demam (biasanya bersuhu tinggi) daripada kehilangan cecair. Performance Drinks telah terbukti dengan ujian klinikal dan bertindak seperti minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula.

Nutriferon juga penting untuk diambil kerana ia merupakan 'immune booster' yang meningkatkan tahap imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit. Nutriferon telah dipatenkan eksklusif satu-satunya di dunia membantu mempertingkat interferon dalam tubuh. Sekiranya anda mempunyai masalah seperti selalu demam, kerap diserang selsema dan antibodi lemah, anda sangat disyorkan untuk mengambil nutriferon untuk menguatkan imunisasi tubuh melawan penyakit.